Philippe Lalitte

MCU – HCERES Scientific project manager

  • +33 (0)3 80 39 57 47
  • +33 (0)3 80 39 57 67
  • Room #319

LEAD
CNRS - Université Bourgogne Franche-Comté - UMR 5022
Institut Marey
I3M
64 rue de Sully
21000 Dijon

Speciality

Music theory, music performance, music analysis, music cognition

Curriculum Vitae

Philippe Lalitte is a music theorist, Senior Lecturer at the Université de Bourgogne, member of the Laboratoire d’Etude de l’Apprentissage et du Développement (LEAD, UMR CNRS 5022), associated researcher at the Labex GREAM (University of Stasbourg), and he is HCERES delegate. He was also co-founder of the Contemporary Music Festival of Burgundy "Why Note". 

 

Research topics

Music theory, music analysis, music performance, perception/cognition in music

My research focuses on 20th and 21st century art music from a systematic musicology perspective. A first research axe develops methods and models for works and performance musical analysis, in particular with software tools developed in the Music Information Retrieval domain (MIR). A second axe focuses on perception and cognition of music after 1945. I am also interested in the contribution of sound and perception sciences to composition. Finally, I am interested in the contribution of music for cognitive remediation of dyslexia and for hearing rehabilitation of deaf children with cochlear implants.

Publications

  • (In Press). Introduction aux textes de Roger Reynolds. In Donin, N. (Eds.), La création musicale à la première personne du singulier. Anthologie commentée d’un siècle d’auto-analyses de compositeurs (pp. ). Genève: Droz/HEM. More ›
  • Lalitte P. (In Press). Sémiotique et narrativité de la musique mixte. In Grabocz M. (Eds.), Narratologie musicale : théorie et pratique (pp. ). Paris: Archives contemporaines Editions. More ›
  • Lalitte P. (In Press). Spectralism and the Researches in Psychoacoustics and Music Perception. In Bryan Christian (Eds.), The [Oxford] Handbook of Spectral Music (pp. ). Oxford: Oxford University Press. More ›
  • Lalitte, P. (In Press). Texture et paradoxes auditifs dans la musique récente de Michaël Levinas. In Murail Joubert et Pierre Albert Castanet (Eds.), Michaël Levinas (pp. ). Rouen: Éditions Aedam Musicae. More ›
  • Lalitte, P. (In Press). Tempo et texture dans Ionisation de Varèse. In Philippe Lalitte, Séverine Féron et Claude Abromont (Eds.), Le tempo dans l’acte de performance (pp. ). Paris: CNSMD Paris. More ›
  • Lalitte, P. (In Press). Vers une analyse texturale fondée sur les principes de l’analyse de scène auditive. In Analyse et perception, Actes des Journées d'analyse musicales 2016 (pp. ). Dijon: Editions Universitaires de Dijon. More ›
  • Lalitte, P. (2018). L’interprétation de Sopiana pour flûte, piano et bande de François-Bernard Mâche. In Mathon, G. et Grabocz, M., (Eds.), F.-B. Mâche : Le poète et le savant face à l’univers sonore (pp. 299-318). Paris: Hermann. More ›
  • Lalitte, P. (2018). Contribution de l’analyse de scène auditive à l’analyse de la performance. In 9th European Music Analysis Conference (pp. ). : . More ›
  • Lalitte, P. (2018). Discographie des Dix pièces pour quintette à vent de Ligeti. Musimédiane. More ›
  • Lalitte, P. (2018). Écrits de Roger Reynolds. In DICTECO (pp. ). : . More ›

See 89 publications ›