Jean-Michel Boucheix
Emeritus Professor, PU – Psychology, Permanent

- rf.engogruob-u@xiehcuob.lehcim-naej
- +33 (0)3 80 39 57 65
- +33 (0)3 80 39 57 67
- Room #328
Université Bourgogne Franche-Comté
LEAD CNRS UMR5022
Institut Marey - I3M
64 rue de Sully
21000 Dijon
Speciality
Cognitive Psychology and Ergonomics
Research topics
Psychologie cognitve des technologies pour l'apprentissage et la formation
Thème général avec trois directions de recherche
Traitement cognitif des documents multimédias: en particulier compréhension des animations interactives dans les domaines scientifiques et techniques
Avec une ouverture sur le domaine de la santé et des transports à partir d'images interactives et de réalité virtuelle
Apprentissages sur simulateur haute et faible fidélité
En médecine (et dans l'industrie)
Mouvement oculaire et traitement de documents multimédias et de scénes visuelles
Enregistrement et analyse du mouvement des yeux
Publications
- Léveillé, M., Salvon, O., Boucheix, J.M., & Renoir, N. (In Press). Etude des variations de la charge mentale et de l’attention en conduite de train à grande vitesse : évaluation par eye-tracking. @Activités. More ›
- Lescarret, C., Magnier, J., Le Floch, V., Sakdavong, J-C., Boucheix, J.M., Tricot, A., & Amadieu, F. (2023). Expert but not persuasive: middle school students’ consideration of source in the processing of conflicting videos. JOURNAL FOR THE STUDY OF EDUCATION AND DEVELOPMENT, https://do, 1-37. More ›
- Colliot, T., Boucheix, J.M., Chabot, N., Le Neuresse, M., & Ragueneau, L. (2022, August, 29th-31st). The influence of seductive details and animated versus static illustrations on children’s performances. Paper presented at EARLI SIG 2 Comprehension of Text and Graphics, Kiel, Germany. More ›
- Drai-Zerbib, V.,, Bernigaud, L.,, Gaston-Bellegarde, A.,, Boucheix, J.M.,, & Baccino, T., (2022). Eye Movements During Comprehension in Virtual Reality: The Influence of a Change in Point of View Between Auditory and Visual Information in the Activation of a Mental Model. Frontiers. Virtual Reality, https://d(3:874054), 1-11. More ›
- Lescarret, C., Le Floch, V., Sakdavong, J.C.,, Boucheix, J.M.,, Tricot, A.,, & Amadieu, F., (2022). The impact of students’ prior attitude on the processing of conflicting videos: a comparison between middle-school and undergraduate students. European Journal of Psychology of Education, 37(3), https://doi.org/10.1. More ›
- Lowe, R.K., Boucheix, J.M., & (2022). Ancillary diagrams: A substitute for text in multimedia resources?. In Valeria Giardino, Sven Linker, Richards Burns, Francisco Bellucci, Jean-Michel Boucheix, Petrucio Viana (Eds.). (Eds.), Diagrammatic Representation and Inference, 13th International Conference, Diagrams 2022 LNAI 13462, Lecture Notes in Artificial Intelligence (pp. 245-259). Rome, Italy, September 14-16, 2022: Springer. More ›
- Lowe, R.K., & Boucheix, J.M. (2022, August 29th-31st). The role of text in multimedia : Is it too dominant?. Paper presented at EARLI SIG 2 Comprehension of Text and Graphics, Kiel, Germany. More ›
- Lowe, R.K., Schnotz, W. & Boucheix, J.M. (2022). The Animation Composition Principle in Multimedia Learning. In Mayer, R.E., & Fiorella, L. (Eds.), The Cambridge Handbook of Multimedia Learning (3rd ed.) (pp. ). New-York: Cambrige University Press. More ›
- Porte, L., Boucheix, J.M., Rapet, L., Haigre, B., & Martinez, J.L. (2022, August, 22nd – 24th). Learning forest eco-system in the context of an IVR live forest simulator: Effect od Signaling and feedback on action decision and justification. Paper presented at EARLI SIG 6-7, Instructional Design and Technology-Enhanced Learning And Instruction, Zollikofen, Switzerland. More ›
- Boucheix, J-M., Merkt, M., Lefils, M., Benoist, A., Argon, S., Testori, V., & Javelier, S. (2021). Hollywood et l’ergonomie des vidéos pour la formation : Effet de la continuité des points de vue de la caméra dans l’apprentissage d’une procédure médicale. In Anceaux, F., Forrière, J., Hubaut, R., Marcilly, R., & Pelayo, S. (Eds.), EPIQUE, 2021, 11ème Colloque de Psychologie Ergonomique (pp. 170-177). Lille: ARPEGE SCIENCE PUBLISHING. More ›