Jean-Pierre Thibaut

PU

  • +33 (0)3 80 39 57 56
  • +33 (0)3 80 39 57 67
  • Bureau n°245

LEAD
CNRS - Université Bourgogne Franche-Comté - UMR 5022
Pôle AAFE
11 Esplanade Erasme
21000 Dijon

Spécialité

Psychologie du développement.

Curriculum Vitae

Télécharger le CV en PDF (150 Ko)

  • 1983-1991: Assistant (Université de Liège)
  • 1990 - PhD en psychologie cognitive de l'Université de Liège (Belgique) Jury de thèse: Jean Costermans (Université Catholique de Louvain) Eric Esperet (Université de Poitiers), Alberto Barera Vidal (Université de Liège) Marie-France Barret (Université de Liège) Jean-Adolphe Rondal (Université de Liège, Promoteur).
  • 1992-1995: Premier Assistant (permanent) - Université de Liège
  • 1996-1998: Chef de travaux -Université de Liège
  • 1999-2003 : Chargé de cours adjoint - Université de Liège
  • 1999: Habilitation à diriger des recherches - Université de Bourgogne
  • 2003-2008: Professeur de psychologie du développement à l'Université de Poitiers (Laboratoire CNRS CeRCA)

 

  • 2008- : Professeur de Psychologie du développement à l'Université de Bourgogne (Laboratoire CNRS - LEAD - UMR 5022)

 

Thèmes de recherche

Compréhension des analogies et des relations conceptuelles par l'enfant

Développement des conceptions naïves sur la nutrition et les phénomènes biologiques apparentés

La planification motrice: comment les enfants interagissent avec les objets?

Contraintes sur l'apprentissage de nouveaux mots pour des objets non familiers chez le jeune enfant

Publications

  • Thibaut, J.P., Gelaes, S., & Murphy, G.L. (2018). Does practice in category learning increase rule use or exemplar use—or both?. Memory & Cognition, 46, 530-543. Détails ›
  • Thibaut, J.P., Stansbury, E., & Witt, A. (2018). Generalization of novel names for relations in comparison settings: the role of conceptual distance during learning and at test. In Kalish, C., Rau, M., Rogers, T., Zhu, J., & (Eds.), Proceedings of the 40th Annual Meeting of the Cogniive Science Society (pp. ). Austin, TX: . Détails ›
  • French, R.M., Glady, Y., & Thibaut, J.P. (2017). An evaluation of scanpath-comparison and machine-learning classification algorithms used to study the dynamics of analogy making. Behavior Research Methods. Détails ›
  • Glady, Y., French, RM., & Thibaut, J.P. (2017). Children’s Failure in Analogical Reasoning Tasks: A Problem of Focus of Attention and Information Integration?. Frontiers. Détails ›
  • Gros, H., Thibaut, J.P., & Sander, E. (2017). The nature of quantities influences the representation of arithmetic problems: evidence from drawings and solving procedures in children and adults. In Gunzelman, G, Howes, A., Tenbrink, T., & Davelaar, E. (Eds.), Proceedings of the 39th Annual Meeting of the Cogniive Science Society (pp. 439-444). Austin, TX: Cognitive Science. Détails ›
  • Thibaut, J.P., & Goldwater, M.B. (2017). Generalizing relations during analogical problem solving in preschool children : does blocked or interleaved training improve performance ?. In G. Gunzelmann, A. Howes, T. Tenbrink, & E. Davelaar (Eds.), Proceedings of the 39th Annual Meeting of the Cogniive Science Society (pp. 3308-3313). Austin, TX: . Détails ›
  • Thibaut, J.P., & Witt, A. (2017). Generalizing novel names in comparison settings: Role of conceptual distance during learning and at test. In Gunzelman, G, Howes, A., Tenbrink, T., & Davelaar, E. (Eds.), Proceedings of the 39th Annual Meeting of the Cogniive Science Society (pp. 3314-3319). Austin, TX: Cognitive Science. Détails ›
  • Glady, Y., French, R.M., & Thibaut, J.P. (2016). Comparing competing views of analogy making using eye-tracking technology. In Papafragou, A., Grodner, D., Mirman, D., & Trueswell, J.C. (Eds.) (2016). (Eds.), Proceedings of the 38th Annual Meeting of the Cognitive Science Society (pp. ). Austin (Tx): Cognitive Science. Détails ›
  • Gros, H., Sander, E., Thibaut, J.P. (2016). “This problem has no solution”: when closing one of two doors results in failure to access any. In Papafragou, A., Grodner, D., Mirman, D., & Trueswell, J.C. (Eds.) (Eds.), Proceedings of the 38th Annual Meeting of the Cognitive Science Society (pp. ). Austin (Tx): Cognitive Science. Détails ›
  • Megalakaki, O., & Thibaut, J.P. (2016). The development and differentiation of force and energy concepts for animate and inanimate objects in children and adolescents. Research in Science Education, 4(46), 457-480. Détails ›

Voir les 67 publications ›