Jean-Pierre Thibaut
PU

- rf.engogruob-u@tuabiht.erreip-naej
- +33 (0)3 80 39 57 56
- +33 (0)3 80 39 57 67
- Bureau n°245
LEAD
CNRS - Université Bourgogne Franche-Comté - UMR 5022
Pôle AAFE
11 Esplanade Erasme
21000 Dijon
Spécialité
Psychologie du développement.
Curriculum Vitae
Télécharger le CV en PDF (150 Ko)
- 1983-1991: Assistant (Université de Liège)
- 1990 - PhD en psychologie cognitive de l'Université de Liège (Belgique) Jury de thèse: Jean Costermans (Université Catholique de Louvain) Eric Esperet (Université de Poitiers), Alberto Barera Vidal (Université de Liège) Marie-France Barret (Université de Liège) Jean-Adolphe Rondal (Université de Liège, Promoteur).
- 1992-1995: Premier Assistant (permanent) - Université de Liège
- 1996-1998: Chef de travaux -Université de Liège
- 1999-2003 : Chargé de cours adjoint - Université de Liège
- 1999: Habilitation à diriger des recherches - Université de Bourgogne
- 2003-2008: Professeur de psychologie du développement à l'Université de Poitiers (Laboratoire CNRS CeRCA)
- 2008- : Professeur de Psychologie du développement à l'Université de Bourgogne (Laboratoire CNRS - LEAD - UMR 5022)
Thèmes de recherche
Compréhension des analogies et des relations conceptuelles par l'enfant
Développement des conceptions naïves sur la nutrition et les phénomènes biologiques apparentés
La planification motrice: comment les enfants interagissent avec les objets?
Contraintes sur l'apprentissage de nouveaux mots pour des objets non familiers chez le jeune enfant
Publications
- French, R.M., Glady, Y., & Thibaut, J.P. (2017). An evaluation of scanpath-comparison and machine-learning classification algorithms used to study the dynamics of analogy making. Behavior Research Methods. Détails ›
- Glady, Y., French, RM., & Thibaut, J.P. (2017). Children’s Failure in Analogical Reasoning Tasks: A Problem of Focus of Attention and Information Integration?. Frontiers. Détails ›
- Gros, H., Thibaut, J.P., & Sander, E. (2017). The nature of quantities influences the representation of arithmetic problems: evidence from drawings and solving procedures in children and adults. In Gunzelman, G, Howes, A., Tenbrink, T., & Davelaar, E. (Eds.), Proceedings of the 39th Annual Meeting of the Cogniive Science Society (pp. 439-444). Austin, TX: Cognitive Science. Détails ›
- Thibaut, J.P., & Goldwater, M.B. (2017). Generalizing relations during analogical problem solving in preschool children : does blocked or interleaved training improve performance ?. In G. Gunzelmann, A. Howes, T. Tenbrink, & E. Davelaar (Eds.), Proceedings of the 39th Annual Meeting of the Cogniive Science Society (pp. 3308-3313). Austin, TX: . Détails ›
- Thibaut, J.P., & Witt, A. (2017). Generalizing novel names in comparison settings: Role of conceptual distance during learning and at test. In Gunzelman, G, Howes, A., Tenbrink, T., & Davelaar, E. (Eds.), Proceedings of the 39th Annual Meeting of the Cogniive Science Society (pp. 3314-3319). Austin, TX: Cognitive Science. Détails ›
- Glady, Y., French, R.M., & Thibaut, J.P. (2016). Comparing competing views of analogy making using eye-tracking technology. In Papafragou, A., Grodner, D., Mirman, D., & Trueswell, J.C. (Eds.) (2016). (Eds.), Proceedings of the 38th Annual Meeting of the Cognitive Science Society (pp. ). Austin (Tx): Cognitive Science. Détails ›
- Gros, H., Sander, E., Thibaut, J.P. (2016). “This problem has no solution”: when closing one of two doors results in failure to access any. In Papafragou, A., Grodner, D., Mirman, D., & Trueswell, J.C. (Eds.) (Eds.), Proceedings of the 38th Annual Meeting of the Cognitive Science Society (pp. ). Austin (Tx): Cognitive Science. Détails ›
- Megalakaki, O., & Thibaut, J.P. (2016). The development and differentiation of force and energy concepts for animate and inanimate objects in children and adolescents. Research in Science Education, 4(46), 457-480. Détails ›
- Thibaut, J. P., & French, R. M. (2016). Analogical reasoning, control and executive functions: a developmental investigation with eye-tracking. Cognitive Development. Détails ›
- Thibaut, J. P., Nguyen, S.P., & Murphy, G.L. (2016). Body and Soul: Do Children Distinguish Between Foods When Generalizing Biological and Psychological Properties?. Early Education and Development. Détails ›