Publications de Patrick Bonin

2022

2021

  • Bonin, P., Duplessy-Lukowski, H., Thibaut, J.-P., & Méot, A. (2021). Norms in French for 209 images of the "food-pics" image database. Food Quality and Preference. Détails ›
  • Bonin, P., Laroche, B., & Méot, A. (2021). Psycholinguistic norms for a set of 506 French compound words. Behavior Research Methods. Détails ›
  • Fancovicova, J., Prokop, P., Sramelova, D., Thiebaut, G., Méot, A., Witt, A., Bonin, P., & Medina-Jerez, W. (2021). Does food play a prominent role in visual attention to disgusting stimuli?. Journal of Ethology. Détails ›
  • Thiebaut, G., Méot, A., Witt, A., Prokop, P., & Bonin P. (2021). “Touch Me If You Can!”: Individual Differences in Disease Avoidance and Social Touch. Evolutionary Psychology. Détails ›

2020

  • Bonin, P., Gelin, M., Laroche, B., & Méot, A. (2020). “Survival processing of the selfish gene?”: Adaptive memory and inclusive fitness. Evolutionary Psychological Science. Détails ›
  • Bonin, P., Poulin-Charronnat, B., Duplessy-Lukowski, H., Bard, P., Vinter, A., Ferrand, L., & Meot, A. (2020). IMABASE: A new set of 313 colourised line drawings standardised in French for name agreement, image agreement, conceptual familiarity, age-of-acquisition, and imageability. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 73(11), 1862-1878. Détails ›
  • Thiebaut, G., Méot, A., Witt, A., Prokop, P., & Bonin, P. (2020). The behavioral immune system: How does it contribute to our understanding of human behavior?. In A. M. Columbus (Eds.), Advances in Psychology Research. Vol. 144 (pp. ). : . Détails ›

2019

  • Bonin, P., Gelin, M., Dioux, V., & Méot, A. (2019). "It is alive!" Evidence for animacy effects in semantic categorization and lexical decision. Applied Psycholinguistics, 40(4), 965-985. Détails ›
  • Bonin, P., Méot, A., Laroche, B., Bugaiska, A., & Perret, C. (2019). The impact of image characteristics on written naming in adults. Reading and Writing, 32(1), 13-31. Détails ›
  • Bonin, P., & Méot, A. (2019). Pourquoi avons-nous encore peur des serpents ?Apport de la psychologie évolutionniste à la compréhension de certains biais comportementaux. L'Année Psychologique, 119(3), 363-396. Détails ›
  • Bonin, P., & Méot, A. (2019). Task differences and individual differences in skilled spelling. In C. Perret & T. Olive (Eds.), Spelling and writing words: Theoretical and methodological advances (pp. 131-150). : Brill. Détails ›
  • Bonin, P., Thiebaut, G., Prokop, P., & Méot, A. (2019). "In your head, zombie": zombies, predation and memory. Journal of Cognitive Psychology, 31(7), 635-650. Détails ›
  • Bonin, P., Thiebaut, G., Witt, A., & Méot, A. (2019). Contamination is "good" for your memory! Further evidence for the adaptive view of memory. Evolutionary Psychological Science, 5(3), 300-316. Détails ›
  • Bugaiska, A., Grégoire, L., Camblats, A.-M., Gelin, M., Méot, A., & Bonin, P. (2019). Animacy and attentional processes: Evidence from the Stroop task. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 72(4), 882-889. Détails ›
  • Gelin, M., Bugaiska, A., Méot, A., Vinter, A., & Bonin, P. (2019). Animacy effects in episodic memory: Do imagery processes really play a role?. Memory, 27(2), 209-223. Détails ›
  • Perret, C., & Bonin, P. (2019). Which variables should be controlled for to investigate picture naming in adults? A Bayesian meta-analysis. Behavior Research Methods, 51(6), 2533-2545. Détails ›

2018

  • Bonin, P., Méot, A., Boucheix, J.-M., & Bugaiska, A. (2018). Psycholinguistic norms for 320 fixed expressions (idioms and proverbs) in French. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 5(71), 1057-1069. Détails ›
  • Bonin, P. (2018). « EXPLICATIONS PROXIMALES ET ULTIMES DES COMPORTEMENTS ». In Encyclopædia Universalis [en ligne] (pp. ). : . Détails ›
  • Bonin, P. (2018). Chapitre 11. Apprendre à orthographier les mots à l'âge adulte. In Psychologie des apprentissages scolaires (pp. ). Paris : Dunod. Détails ›
  • Bonin, Patrick, Meot, Alain, & Bugaiska, Aurelia (2018). Concreteness norms for 1,659 French words: Relationships with other psycholinguistic variables and word recognition times. Behavior Research Methods, 50(6), 2366-2387. Détails ›
  • Ferrand, Ludovic, Meot, Alain, Spinelli, Elsa, New, Boris, Pallier, Christophe, Bonin, Patrick, Dufau, Stephane, Mathot, Sebastiaan, & Grainger, Jonathan (2018). MEGALEX: A megastudy of visual and auditory word recognition. Behavior Research Methods, 50(3), 1285-1307. Détails ›
  • Gelin, Margaux, Bonin, Patrick, Meot, Alain, & Bugaiska, Aurelia (2018). Do animacy effects persist in memory for context?. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 71(4), 965-974. Détails ›
  • Vinter, Annie, Bonin, Patrick, & Morgan, Pascal (2018). The severity of the visual impairment and practice matter for drawing ability in children. Research in Developmental Disabilities, 78, 15-26. Détails ›

2017

2016

  • Bonin, P., Laroche, B., & Perret, C. (2016). Locus of word frequency effects in spelling to dictation: Still at the orthographic level!. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition. Détails ›
  • Bonin, P., Lété, B., Méot, A., Roux, S., & Ferrand, L. (2016). At what age did you learn "dog", "harp" and other words that you know? The issue of what adult Age of Acquisition (AoA) estimates really measure. In E. Townsend (Eds.), Learning and Memory: Processes, Influences and Performance (pp. 21-62). New York: Nova Science Publishers. Détails ›
  • Bugaiska, A., Méot, A., & Bonin, P. (2016). Do healthy elders, like young adults, remember animates better than inanimates? An adaptive view. Experimental Aging Research, 42, 447-459. Détails ›
  • Roux, S., Bonin, P., & (2016). “RED” matters when naming “CAR”: The cascading activation of nontarget properties. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition. Détails ›

2015

  • Bonin, P., Méot, A., Ferrand, L., & Bugaiska, A. (2015). Sensory experience ratings (SERs) for 1,659 French words: Relationships with other psycholinguistic variables and visual word recognition. Behavior Research Methods, 47, 813-825. Détails ›
  • Bonin, P., Gelin, M., Laroche, B., Méot, A., & Bugaiska, A. (2015). The "how" of animacy effects in episodic memory. Experimental Psychology, 62, 371-384. Détails ›
  • Bonin, P., Méot, A., Lagarrigue, A., & Roux, S. (2015). Written object naming, spelling to dictation and immediate copying: Different tasks, different pathways?. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 68, 1268-1294. Détails ›
  • Bonin, P., Méot, A., Millotte, S., & Bugaiska, A. (2015). Norms and reading times for acronyms in French. Behavior Research Methods, 47, 251-267. Détails ›
  • Bonin, P. (2015). « PRODUCTION DE MOTS (psycholinguistique) ». In Encyclopædia Universalis [en ligne] (pp. ). : . Détails ›
  • Bugaiska, A., Mermillod, M., & Bonin, P. (2015). Does the thought of death contribute to the memory benefit of encoding with a survival scenario?. Memory, 23, 213-232. Détails ›

2014

  • Bonin, P.,, Gelin, M., & Bugaiska, A. (2014). Animates are better remembered than inanimates: Further evidence from word and picture stimuli. Memory & Cognition, 42, 370-382. Détails ›
  • Bonin, P.,, & Bugaiska, A. (2014). "Survivre pour se souvenir". Une approche novatrice de la mémoire épisodique: la mémoire adaptative. L'Année Psychologique, 114, 571-610. Détails ›
  • Perret, C., Bonin, P., & Laganaro, M. (2014). Exploring the multiple-level hypothesis of AoA effects in spoken and written picture naming using a topograhic ERP analysis. Brain and Language, 135, 20-31. Détails ›
  • Roux, S., Bonin, P., & Kandel, S. (2014). The “BIG BIRD” of the “YELLOW YOUNG” man: Do nontarget properties cascade?. The Quarterly Journal of Experimental Psychology. Détails ›

2013

  • Bonin, P., Méot, A., & Bugaiska, A. (2013). Norms and comprehension times for 305 French idiomatic expression. Behavior Research Methods, 45, 1259-1271. Détails ›
  • Bonin, P., Méot, A., Ferrand, L., & Bugaïska, A. (2013). Normes d'associations verbales pour 520 mots concrets et étude de leurs relations avec d'autres variables psycholinguistiques. L'Année Psychologique, 113, 63-82. Détails ›
  • Bonin, P., Méot, A., Millotte, S., & Barry, C. (2013). Individual differences in adult handwritten spelling-to-dictation. Frontiers in Psychology. Détails ›
  • Bonin, P., Nugier, A., & Méot, A. (2013). Impact of a minimal social comparison feedback in written picture naming. Topics in Cognitive Psychology, 113, 169-19. Détails ›
  • Bonin, P. (2013). Psychologie du langage. La fabrique des mots. Approche cognitive. Bruxelles: de boeck. Détails ›
  • Bonin, P.,, Tsaparina-Guillemard, D., & Méot, A. (2013). Determinants of naming latencies, object comprehension times and new norms for the Russian standardized set of the colorized version of the Snodgrass and Vanderwart pictures. Behavior Research Methods, 45, 731-745. Détails ›
  • Lété, B., & Bonin, P. (2013). Does frequency trajectory influence word identification? A cross-task comparison. The Quarterly Journal of Experimental Psychology, 66, 973-1000. Détails ›
  • Mermillod, M., Bugaiska, A., & Bonin, P. (2013). The stability-plasticity dilemma: investigating the continuum from catastrophic forgetting to age-limited learning effects. Frontiers in Psychology. Détails ›
  • Mermillod, M., Vermeulen, N., Kaminski, G., Gentaz, E., & Bonin, P. (2013). The importance of feature distribution and correlation for simulating 3 to 4-month-old infants' visual categorization processes. Visual Cognition, 21, 726-738. Détails ›
  • Roux, S., & Bonin, P. (2013). “With a little help from my friends”: Orthographic influences in spoken word recognition. Topics in Cognitive Psychology, 113, 35-48. Détails ›

2012

  • Bonin, P., Roux, S., Barry, C., & Canell, L. (2012). Evidence for a limited-cascading account of written word naming. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 6(38), 1741-1758. Détails ›
  • Bonin, P. (2012). La production verbale de mots chez l'adulte sain: Questions et problématiques actuelles. Al-lissaniyat, 17, 41-68. Détails ›
  • Mermillod, M., Bonin, P., Méot, A., Ferrand, L., & Paindavoine, M. (2012). Computational evidence that frequency trajectory theory does not oppose but emerges from Age of Acquisition theory. Cognitive Science, 36, 1499-1531. Détails ›
  • Roux, S., & Bonin, P. (2012). Cascaded processing in written naming: Evidence from the picture-picture interference paradigm. Language and Cognitive Processes, 27, 734-769. Détails ›

2011

  • Bonin, P., Méot, A., Ferrand, L, & Roux, S. (2011). L’imageabilité : normes et relation avec d’autres variables psycholinguistiques. L'Année Psychologique, 111, 329-359. Détails ›
  • Ferrand, L., Brysbaert, M., Keuleers, E., New, B., Bonin, P., Méot, A., Augustinova, M., & Pallier, C. (2011). Comparing word processing times in naming, lexical decision and progressive demasking: Evidence from Chronolex. Frontiers in Psychology. Détails ›
  • Roux, S., Bonin, P., & (2011). Comment l’information circule d’un niveau de traitement à l’autre lors de l’accès lexical en production verbale de mots ? Éléments de synthèse. L'Année Psychologique, 111, 145-190. Détails ›
  • Tsaparina, D., Bonin, P., & Méot, A. (2011). Russian norms for name agreement, image agreement for the colorized version of the Snodgrass and Vanderwart pictures and age of acquisition, conceptual familiarity, and imageability scores for the modal object names. Behavior Research Methods, 43 , 1085-1099. Détails ›

2010

  • Bonin, P.,, & Delattre, M. (2010). La procédure de conversion phonie-graphie en production sous dictée. L’Année Psychologique, 110, 495-516. Détails ›
  • Cuetos, F., Bonin, P., Alameda, J. R., & Caramazza, A. (2010). The specific-word frequency effect in speech production: Evidence from Spanish and French. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 63(4), 750-771. Détails ›
  • Ferrand, L., New, B., Brysbaert, M., Keuleers, E., Bonin, P., Méot, A., Augustinova, M., & Pallier, C. (2010). The French Lexicon Project: Lexical decision data for 38,840 French words and 38,840 pseudowords. Behavior Research Methods, 42(2), 488-496. Détails ›
  • Mermillod, M., Bonin, P., Mondillon, L., Alleysson, D., & Vermeulen, N. (2010). Coarse Scales are Sufficient for Efficient Categorization of Emotional Facial Expressions: Evidence from Neural Computation. Neurocomputing, 73, 2522-2531. Détails ›

2009

  • Bonin, P., Méot, A., Mermillod, M., Ferrand, L., & Barry, C. (2009). The effects of age of acquisition and frequency trajectory on object naming: Comments on Perez (2007). Quarterly Journal of Experimental Psychology, 62(6), 1132-1140. Détails ›
  • Bonin, P., Roux, S., Méot, A., Ferrand, L., & Fayol, M. (2009). Normes pour des clips d’actions. L'Année Psychologique, 109(2), 271-295. Détails ›
  • Roux, S., & Bonin, P. (2009). Neighborhood effects in spelling in adults. Psychonomic Bulletin & Review, 16(2), 369-373. Détails ›

2008

  • Bonin, P., Collay, S., & Fayol, M. (2008). La consistance orthographique en production verbale écrite : Une brève synthèse. L'Année Psychologique, 108(3), 517-546. Détails ›
  • Bonin, P., Perret, C., Méot, A., Ferrand, L., & Mermillod, M. (2008). Psycholinguistic norms and face naming times for photographs of celebrities in French. Behavior Research Methods, 40(1), 137-146. Détails ›
  • Bonin, P. (2008). Le choix des mots. Cerveau & Psycho, 30, 30-33. Détails ›
  • Ferrand, L., Bonin, P., Méot, A., Augustinova, M., New, B., Pallier, C., & Brysbaert, M. (2008). Age-of-acquisition and subjective frequency estimates for all generally known monosyllabic French words and their relation with other psycholinguistic variables. Behavior Research Methods, 40(4), 1049-1054. Détails ›

2007

  • Bonin, P. (2007). Impact de l'âge d'acquisition des mots et de la fréquence objective dans des tâches lexicales. In L'acquisition du langage et ses troubles (pp. 173-198). Marseille: Solal, éditeur. Détails ›

2006

  • Bonin, P., Chalard, M., Méot, A., & Barry, C. (2006). Are age-of-acquisition effects on object naming due simply to differences in object recognition? Comments on Levelt (2002). Memory & Cognition, 34(5), 1172-1182. Détails ›
  • Bonin, P., Malardier, N., Méot, A., & Fayol, M. (2006). The scope of advance planning in written picture naming. Language and Cognitive Processes, 21(1-3), 205-237. Détails ›
  • Chalard, M., & Bonin, P. (2006). Age-of-acquisition effects in picture naming: Are they structural and/or semantic in nature?. Visual Cognition, 13(7-8), 864-883. Détails ›
  • Cuetos, F., Alvarez, B., Gonzalez-Nosti, M., Méot, A., & Bonin, P. (2006). Determinants of lexical access in speech production: Role of word frequency and age of acquisition. Memory & Cognition, 34(5), 999-1010. Détails ›
  • Delattre, M., Bonin, P., & Barry, C. (2006). Written spelling to dictation: Sound-to-spelling regularity affects both writing latencies and durations. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 32(6), 1330-1340. Détails ›
  • Izaute, M., & Bonin, P. (2006). Retrieval of names in face and object naming in an interference study. Memory, 14(4), 400-414. Détails ›
  • Perret, C., Bonin, P., & Méot, A. (2006). Syllabic priming effects in picture naming in French: Lost in the sea!. Experimental Psychology, 53(2), 95-104. Détails ›

2005

  • Bonin, P., Collay, S., Fayol, M., & Méot, A. (2005). Attentional strategic control over nonlexical and lexical processing in written spelling to dictation in adults. Memory & Cognition, 33(1), 59-75. Détails ›
  • Bonin, P. (2005). Comment accède-t-on à un mot en production verbale écrite. Psychologie Française, 50, 232-338. Détails ›
  • Méot, A., & Bonin, P. (2005). Faut-il préférer l'analyse de variance à l'analyse de régression dans les expériences utilisant des VI continues ?. L'Année Psychologique, 105(4), 669-695. Détails ›

2004

  • Bonin, P., Barry, C., Méot, A., & Chalard, M. (2004). The influence of age of acquisition in word reading and other tasks: A never ending story?. Journal of Memory and Language, 50(4), 456-476. Détails ›
  • Bonin, P., Boyer, B., Méot, A., Fayol, M., & Droit, S. (2004). Psycholinguistic norms for action photographs in French and their relationships with spoken and written latencies. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(1), 127-139. Détails ›
  • Malardier, N., Bonin, P., & Fayol, M. (2004). Dénomination par écrit de paires d'images : La question de la « dépendance ». L'Année Psychologique, 104(3), 407-432. Détails ›
  • Niedenthal, P., Auxiette, C., Nugier, A., Dalle, N., Bonin, P., & Fayol, M. (2004). A prototype analysis of the French category "emotion". Cognition & Emotion, 18(3), 289-312. Détails ›
  • Schwitter, V., Boyer, B., Méot, A., Bonin, P., & Laganaro, M. (2004). French normative data and naming times for action pictures. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(3), 564-576. Détails ›

2003

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  • Bonin, P., Peereman, R., Malardier, N., Méot, A., & Chalard, M. (2003). A new set of 299 pictures for psycholinguistic studies: French norms for name agreement, image agreement, conceptual familiarity, visual complexity, image variability, age of acquisition, and naming latencies. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 35(1), 158-167. Détails ›
  • Chalard, M., Bonin, P., Méot, A., Boyer, B., & Fayol, M. (2003). Objective age-of-acquisition (AoA) norms for a set of 230 object names in French: Relationships with psycholinguistic variables, the English data from Morrison et al. (1997), and naming latencies. European Journal of Cognitive Psychology, 15(2), 209-245. Détails ›

2002

  • Bonin, P., Chalard, M., Méot, A., & Fayol, M. (2002). The determinants of spoken and written picture naming latencies. British Journal of Psychology, 93, 89-114. Détails ›
  • Bonin, P., & Fayol, M. (2002). Frequency effects in the written and spoken production of homophonic picture names. European Journal of Cognitive Psychology, 14(3), 289-313. Détails ›
  • Bonin, P., & Méot, A. (2002). Do identical primig and word frequency truly interact in picture naming when a neutral baseline is used?. Current Psychology Letters, 7, 51-70. Détails ›
  • Bonin, P., & Méot, A. (2002). Writing to dictation in real time in adults: What are the determinants of written latencies?. In Advances in psychology research (pp. 139-165). New York: Nova Science Publishers. Détails ›
  • Bonin, P. (2002). La dénomination écrite de mots à partir d'images. L'Année Psychologique, 102(2), 321-362. Détails ›

2001

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  • Bonin, P., Fayol, M., & Chalard, M. (2001). Age of acquisition and word frequency in written picture naming. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 54A(2), 469-489. Détails ›
  • Bonin, P., Fayol, M., & Pacton, S. (2001). La production verbale écrite : Evidences en faveur d'une (relative) autonomie de l'écrit. Psychologie Française, 46(1), 77-88. Détails ›
  • Bonin, P., Peereman, R., & Fayol, M. (2001). Do phonological codes constrain the selection of orthographic codes in written picture naming?. Journal of Memory and Language, 45(4), 688-720. Détails ›

2000

  • Bonin, P., Fayol, M., & Malardier, N. (2000). Writing two words from pictures: An interference paradigm study. Current Psychology Letters, 3, 43-58. Détails ›
  • Bonin, P., & Fayol, M. (2000). Writing words from pictures: What representations are activated, and when?. Memory & Cognition, 28(4), 677-689. Détails ›

1998

  • Bonin, P., Fayol, M., & Gombert, J.-E. (1998). An experimental study of lexical access in the writing and naming of isolated words. International Journal of Psychology, 33(4), 269-286. Détails ›
  • Bonin, P., Fayol, M., & Peereman, R. (1998). Masked form priming in writing words from pictures: Evidence for direct retrieval of orthographic codes. Acta Psychologica, 99(3), 311-328. Détails ›
  • Peereman, R., Content, A., & Bonin, P. (1998). Is perception a two-way street? The case of feedback consistency in visual word recognition. Journal of Memory and Language, 39(2), 151-174. Détails ›

1997

  • Bonin, P., Fayol, M., & Gombert, J.-E. (1997). Role of phonological and orthographic codes in picture naming and writing: An interference paradigm study. Current Psychology of Cognition, 16(3), 299-324. Détails ›
  • Bonin, P. (1997). Produire des mots isolés oralement et par écrit. Revue de Neuropsychologie, 7(1), 29-70. Détails ›

1996

  • Bonin, P., & Fayol, M. (1996). L'étude en temps réel de la production du langage écrit, pourquoi et comment. Etudes de Linguistique Appliquée, 101(1), 8-19. Détails ›