Publications de Patrick Bonin

2017

2016

  • Bonin, P., Laroche, B., & Perret, C. (2016). Locus of word frequency effects in spelling to dictation: Still at the orthographic level!. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition. Détails ›

2013

  • Bonin, P. (2013). Psychologie du langage. La fabrique des mots. Approche cognitive. Bruxelles: de boeck. Détails ›

2012

  • Bonin, P., Roux, S., Barry, C., & Canell, L. (2012). Evidence for a limited-cascading account of written word naming. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory and Cognition, 6(38), 1741-1758. Détails ›

2010

  • Cuetos, F., Bonin, P., Alameda, J. R., & Caramazza, A. (2010). The specific-word frequency effect in speech production: Evidence from Spanish and French. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 63(4), 750-771. Détails ›
  • Ferrand, L., New, B., Brysbaert, M., Keuleers, E., Bonin, P., Méot, A., Augustinova, M., & Pallier, C. (2010). The French Lexicon Project: Lexical decision data for 38,840 French words and 38,840 pseudowords. Behavior Research Methods, 42(2), 488-496. Détails ›

2009

  • Bonin, P., Méot, A., Mermillod, M., Ferrand, L., & Barry, C. (2009). The effects of age of acquisition and frequency trajectory on object naming: Comments on Perez (2007). Quarterly Journal of Experimental Psychology, 62(6), 1132-1140. Détails ›
  • Bonin, P., & Nugier, A. (2009, November). Impact of a Minimal Feedback in Written Picture Naming. Poster presented at The 50th Annual meeting of the Psychonomic Society, Boston, USA. Détails ›
  • Bonin, P., Roux, S., Méot, A., Ferrand, L., & Fayol, M. (2009). Normes pour des clips d’actions. L'Année Psychologique, 109(2), 271-295. Détails ›
  • Roux, S., & Bonin, P. (2009). Neighborhood effects in spelling in adults. Psychonomic Bulletin & Review, 16(2), 369-373. Détails ›

2008

  • Bonin, P., Collay, S., & Fayol, M. (2008). La consistance orthographique en production verbale écrite : Une brève synthèse. L'Année Psychologique, 108(3), 517-546. Détails ›
  • Bonin, P., Perret, C., Méot, A., Ferrand, L., & Mermillod, M. (2008). Psycholinguistic norms and face naming times for photographs of celebrities in French. Behavior Research Methods, 40(1), 137-146. Détails ›
  • Bonin, P. (2008). Le choix des mots. Cerveau & Psycho, 30, 30-33. Détails ›
  • Ferrand, L., Bonin, P., Méot, A., Augustinova, M., New, B., Pallier, C., & Brysbaert, M. (2008). Age-of-acquisition and subjective frequency estimates for all generally known monosyllabic French words and their relation with other psycholinguistic variables. Behavior Research Methods, 40(4), 1049-1054. Détails ›

2007

  • Bonin, P. (2007). Impact de l'âge d'acquisition des mots et de la fréquence objective dans des tâches lexicales. In L'acquisition du langage et ses troubles (pp. 173-198). Marseille: Solal, éditeur. Détails ›

2006

  • Bonin, P., Chalard, M., Méot, A., & Barry, C. (2006). Are age-of-acquisition effects on object naming due simply to differences in object recognition? Comments on Levelt (2002). Memory & Cognition, 34(5), 1172-1182. Détails ›
  • Bonin, P., Malardier, N., Méot, A., & Fayol, M. (2006). The scope of advance planning in written picture naming. Language and Cognitive Processes, 21(1-3), 205-237. Détails ›
  • Chalard, M., & Bonin, P. (2006). Age-of-acquisition effects in picture naming: Are they structural and/or semantic in nature?. Visual Cognition, 13(7-8), 864-883. Détails ›
  • Cuetos, F., Alvarez, B., Gonzalez-Nosti, M., Méot, A., & Bonin, P. (2006). Determinants of lexical access in speech production: Role of word frequency and age of acquisition. Memory & Cognition, 34(5), 999-1010. Détails ›
  • Delattre, M., Bonin, P., & Barry, C. (2006). Written spelling to dictation: Sound-to-spelling regularity affects both writing latencies and durations. Journal of Experimental Psychology: Learning, Memory, and Cognition, 32(6), 1330-1340. Détails ›
  • Izaute, M., & Bonin, P. (2006). Retrieval of names in face and object naming in an interference study. Memory, 14(4), 400-414. Détails ›
  • Perret, C., Bonin, P., & Méot, A. (2006). Syllabic priming effects in picture naming in French: Lost in the sea!. Experimental Psychology, 53(2), 95-104. Détails ›

2005

  • Bonin, P., Collay, S., Fayol, M., & Méot, A. (2005). Attentional strategic control over nonlexical and lexical processing in written spelling to dictation in adults. Memory & Cognition, 33(1), 59-75. Détails ›
  • Bonin, P. (2005). Comment accède-t-on à un mot en production verbale écrite. Psychologie Française, 50, 232-338. Détails ›
  • Méot, A., & Bonin, P. (2005). Faut-il préférer l'analyse de variance à l'analyse de régression dans les expériences utilisant des VI continues ?. L'Année Psychologique, 105(4), 669-695. Détails ›

2004

  • Bonin, P., Barry, C., Méot, A., & Chalard, M. (2004). The influence of age of acquisition in word reading and other tasks: A never ending story?. Journal of Memory and Language, 50(4), 456-476. Détails ›
  • Bonin, P., Boyer, B., Méot, A., Fayol, M., & Droit, S. (2004). Psycholinguistic norms for action photographs in French and their relationships with spoken and written latencies. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(1), 127-139. Détails ›
  • Malardier, N., Bonin, P., & Fayol, M. (2004). Dénomination par écrit de paires d'images : La question de la « dépendance ». L'Année Psychologique, 104(3), 407-432. Détails ›
  • Niedenthal, P., Auxiette, C., Nugier, A., Dalle, N., Bonin, P., & Fayol, M. (2004). A prototype analysis of the French category "emotion". Cognition & Emotion, 18(3), 289-312. Détails ›
  • Schwitter, V., Boyer, B., Méot, A., Bonin, P., & Laganaro, M. (2004). French normative data and naming times for action pictures. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 36(3), 564-576. Détails ›

2003

  • Bonin, P., Méot, A., Aubert, L., Malardier, N., Niedenthal, P., & Capelle-Toczek, M. C. (2003). Normes de concrétude de valeur d'imagerie, de fréquence subjective et de valence émotionnelle pour 866 mots. L'Année Psychologique, 103(4), 655-694. Détails ›
  • Bonin, P., Peereman, R., Malardier, N., Méot, A., & Chalard, M. (2003). A new set of 299 pictures for psycholinguistic studies: French norms for name agreement, image agreement, conceptual familiarity, visual complexity, image variability, age of acquisition, and naming latencies. Behavior Research Methods, Instruments, & Computers, 35(1), 158-167. Détails ›
  • Chalard, M., Bonin, P., Méot, A., Boyer, B., & Fayol, M. (2003). Objective age-of-acquisition (AoA) norms for a set of 230 object names in French: Relationships with psycholinguistic variables, the English data from Morrison et al. (1997), and naming latencies. European Journal of Cognitive Psychology, 15(2), 209-245. Détails ›

2002

  • Bonin, P., Chalard, M., Méot, A., & Fayol, M. (2002). The determinants of spoken and written picture naming latencies. British Journal of Psychology, 93, 89-114. Détails ›
  • Bonin, P., & Fayol, M. (2002). Frequency effects in the written and spoken production of homophonic picture names. European Journal of Cognitive Psychology, 14(3), 289-313. Détails ›
  • Bonin, P., & Méot, A. (2002). Do identical primig and word frequency truly interact in picture naming when a neutral baseline is used?. Current Psychology Letters, 7, 51-70. Détails ›
  • Bonin, P., & Méot, A. (2002). Writing to dictation in real time in adults: What are the determinants of written latencies?. In Advances in psychology research (pp. 139-165). New York: Nova Science Publishers. Détails ›
  • Bonin, P. (2002). La dénomination écrite de mots à partir d'images. L'Année Psychologique, 102(2), 321-362. Détails ›

2001

  • Bonin, P., Chalard, M., Méot, A., & Fayol, M. (2001). Age-of-acquisition and word frequency in the lexical decision task: Further evidence from the French language. Current Psychology of Cognition, 20(6), 401-443. Détails ›
  • Bonin, P., Fayol, M., & Chalard, M. (2001). Age of acquisition and word frequency in written picture naming. Quarterly Journal of Experimental Psychology, 54A(2), 469-489. Détails ›
  • Bonin, P., Fayol, M., & Pacton, S. (2001). La production verbale écrite : Evidences en faveur d'une (relative) autonomie de l'écrit. Psychologie Française, 46(1), 77-88. Détails ›
  • Bonin, P., Peereman, R., & Fayol, M. (2001). Do phonological codes constrain the selection of orthographic codes in written picture naming?. Journal of Memory and Language, 45(4), 688-720. Détails ›

2000

  • Bonin, P., Fayol, M., & Malardier, N. (2000). Writing two words from pictures: An interference paradigm study. Current Psychology Letters, 3, 43-58. Détails ›
  • Bonin, P., & Fayol, M. (2000). Writing words from pictures: What representations are activated, and when?. Memory & Cognition, 28(4), 677-689. Détails ›

1998

  • Bonin, P., Fayol, M., & Gombert, J.-E. (1998). An experimental study of lexical access in the writing and naming of isolated words. International Journal of Psychology, 33(4), 269-286. Détails ›
  • Bonin, P., Fayol, M., & Peereman, R. (1998). Masked form priming in writing words from pictures: Evidence for direct retrieval of orthographic codes. Acta Psychologica, 99(3), 311-328. Détails ›
  • Peereman, R., Content, A., & Bonin, P. (1998). Is perception a two-way street? The case of feedback consistency in visual word recognition. Journal of Memory and Language, 39(2), 151-174. Détails ›

1997

  • Bonin, P., Fayol, M., & Gombert, J.-E. (1997). Role of phonological and orthographic codes in picture naming and writing: An interference paradigm study. Current Psychology of Cognition, 16(3), 299-324. Détails ›
  • Bonin, P. (1997). Produire des mots isolés oralement et par écrit. Revue de Neuropsychologie, 7(1), 29-70. Détails ›

1996

  • Bonin, P., & Fayol, M. (1996). L'étude en temps réel de la production du langage écrit, pourquoi et comment. Etudes de Linguistique Appliquée, 101(1), 8-19. Détails ›